Pripreme za početak proizvodnje novog vozila na električni pogon u fabrici "Fijat Krajsler automobili Srbija" u Kragujevcu idu planiranim tokom.
Montira se savremena oprema, posao je kompleksan, ovde će biti uključena najmodernija svetska tehnologija. To u razgovoru za "Novosti" kaže predsednik Samostalnog sindikata fabrike Saša Đorđević, ističući da se svakoga dana vidi napredak.
- Ovo su ozbiljni pokazatelji da se ide ka utvrđenom cilju, odnosno da sve bude spremno za proizvodnju u trećem kvartalu 2024. godine - ističe Đorđević. - Sve se odvija prema planiranoj dinamici.
Niko od zaposlenih ne može da otkriva detalje o opremi koja stiže u Kragujevac, jer su se na zaštitu tih podataka obevezali ugovorom. Kao što smo ranije pisali, u aprilu je stigao kontingent nove opreme, a u pitanju su bili roboti namenjeni proizvodnji električnih automobila. U narednom periodu će oprema stizati sukcesivno, prema utvrđenom planu za instaliranje.
Prema Đorđevićevim rečima, pre nego što se krene u serijsku proizvodnju, obaviće se probna. Vozilo, kako dodaje, mora da prođe sve provere, bezbednosne apsekte, kompletno ispitivanje i testiranje. Još se ne zna kada će to biti, da li krajem ove ili početkom sledeće godine. On kaže da zaposleni još ne znaju koji će se model proizvoditi u Kragujevcu, ali ističe da je to uobičajena poslovna praksa u automobilskoj industriji.
- Takve informacije se štite zbog konkurencije, a isto je bilo i tokom priprema za proizvodnju modela 500L - objašnjava Đorđević. - Kada se postigne puni nivo usaglašenosti opreme i proizvodnje, kompanija će, verovatno, na konferenciji predstaviti javnosti novi model.
U javnosti se prvo spekulisalo da će to biti električni "fijat panda", a poslednja nezvanična informacija je da će novi evropski "sitroen" C3 biti predstavljen krajem ove godine, a da će se njegova električna varijanta praviti u Kragujevcu.
U fabrici, prema planu sada radi 500 radnika i svi su redovno angažovani. Prema ugovoru o proizvodnji električnog automobila Vlade Srbije i "Stelantisa" predviđeno je zapošljavanje još 1.000 ljudi. Kako Đorđević navodi, očekuje se da će se oni sukcesivno primati kada krene proizvodnja, kako obim posla bude zahtevao.
- Kada počne izrada novog modela, kreće se od nekoliko vozila u smeni i postepeno se diže proizvodnja - objašnjava Đorđević. - Radnici koji su angažovani u "Fijatovim" fabrikama automobila u Slovačkoj i Poljskoj biće uključeni u proizvdonju kada se vrate.
On ukazuje da je veliki broj njih angažovan na novim modelima koje su počeli da proizvode u tim fabrikama i da će to iskustvo, koje budu doneli, viti veoma značajno. Drugi radnici će morati da se obučavaju. Fabrika u Kragujevcu, od januara 2021. godine posluje u okviru koncerna "Stelantis", koji čine "Fijat Krajsler automobili" i PSA grupa.
Radnici imaju velika očekivanja
Radnici u kragujevačkoj fabrici automobila sa proizvodnjom novog modela očekuju veću uposlenost i višu platu za posao koji će obavljati - ističe Saša Đorđević. - Očekujemo da se vratimo na kartu svetskih proizvođača automobila.
On podseća da je proizvodnja "fijata 500L" bila smanjena toliko da su zaposleni radili po nekoliko dana mesečno.